Onderzoeksgesprek met Navalny uit 2020 opgedoken: ‘Als ze mij zouden vermoorden verandert dat niets’

7 maart 2024 AD.nl

Aleksej Navalny tijdens het interview door de rapporteur van de Europese Raad over de vergiftiging in Rusland die de Kremlin-criticus in de zomer van 2020 bijna het leven kostte. © Videostill YouTube

Ruim drie jaar voordat hij stierf in een strafkolonie in Siberië, zei de Russische oppositieleider Aleksej Navalny dat zijn dood niets zou veranderen. ,,Want er zijn andere mensen die klaarstaan om mij te vervangen’’, vertelde hij op 17 december 2020 aan de Franse EU-politicus Jacques Maire in Berlijn. Precies een maand voordat hij werd opgepakt in Moskou.

Onderzoeksgesprek met Navalny uit 2020 opgedoken: ‘Als ze mij zouden vermoorden verandert dat niets’

Navalny was in een ziekenhuis in de Duitse hoofdstad behandeld aan vergiftigingsverschijnselen die hij in augustus van dat jaar had opgelopen in de Russische stad Tomsk. Jacques Maire, destijds lid van de Parlementaire Vergadering van de Raad van Europa, was benoemd tot rapporteur in het onderzoek naar de vergiftiging van de Kremlin-criticus. Het doel was om ‘de feiten juridisch te kwalificeren’ en de verantwoordelijkheid van de Russische autoriteiten vast te stellen.

Tijdens een interview gefilmd in een vergaderruimte van een Berlijns hotel, blikt Navalny in het Engels terug op de omstandigheden van de aanslag, de rol van president Vladimir Poetin die zijn naam nooit in het openbaar heeft genoemd, de rol van de Russische geheime diensten op zijn leven sinds zijn kandidaatstelling voor het Russische presidentschap in 2017, en hoe hij aankijkt tegen zijn aanstaande terugkeer naar Rusland.

Met instemming van de Parlementaire Vergadering van de Raad van Europa gaf Jacques Maire de video van de hoorzitting vrij aan de Franse krant ien de commerciële nieuwszender La Chaîne Info (LCI). Zij publiceerden woensdagavond passages uit het interview, dat plaatsvond een maand voordat Navalny naar Moskou vloog en er meteen werd gearresteerd.

,,Als ze mij zouden vermoorden, zou dat niets veranderen, want er zijn andere mensen die klaarstaan ​​om mij te vervangen”, sprak Navalny. ,,Het gaat niet om mij maar om de mensen die ik vertegenwoordig of probeer te vertegenwoordigen. Er zijn miljoenen mensen die niet in een land willen leven waar alle macht in één hand ligt. Minstens de helft van het land wil dat Rusland een normaal Europees land wordt.”

De schoonheid van vergiftiging

Op het moment van het interview, wist de Kremlin-criticus nog niet hoe hij was vergiftigd met het zenuwgas Novitsjok. Zat dat in de cocktail die hij dronk in de bar van het Xander Hotel in Tomsk waar hij in augustus 2020 met zijn assistent overnachtte, op zijn kussensloop of op een van de handdoeken?

,,Sommige deskundigen zeiden dat het overal een beetje in of op zat. In mijn Negroni, op mijn kussensloop en op mijn handdoek. Dit garandeert dat er geen bijkomende schade is, want iemand kan van je drankje nippen, iemand kan je handdoek gebruiken, een kamermeisje bijvoorbeeld. In dat geval overkomt ze niks. Maar als je bijvoorbeeld alle drie voorwerpen bewerkt, dan volstaat dat om je te vergiftigen.’’

Een agent van de Russische geheime dienst wiens vertrouwen Navalny wist te winnen door zich voor te doen als het hoofd van de dienst, zou hem medio december in een telefoongesprek hebben verteld dat het gif aan de binnenkant van zijn onderbroek was gesmeerd. Door de lichaamswarmte werd het langzaam opgenomen.
 

Dat verklaart waarom de Russische oppositieleider niet in het hotel onwel werd maar pas de volgende dag tijdens zijn vlucht naar Moskou. ,,Dat is de schoonheid van vergiftiging. Niemand kan weten hoe en wanneer je werd vergiftigd. Het laat veel ruimte voor speculaties en nieuwe versies zonder bewijs. Het is verdacht, maar wie weet wat er precies is gebeurd? De tweede en wellicht belangrijkste reden voor de keuze van vergiftiging is dat het angstaanjagend is. Mensen worden bang, zelfs hier in Europa. Ik sprak politici die me zeiden: ze kunnen gewoon iets op mijn deur smeren en dan sterf ik. Hoe dan ook, Poetin geniet persoonlijk van het idee dat mensen bang zijn voor zijn duistere macht.’’

© Videostill Libération

Geheime dienst

Daarna vertelt Navalny dat de Russische geheime dienst hem in 2017 van de ene op de andere dag was begonnen te volgen op al zijn reizen. ,,Tussen niet en wel gevolgd worden, was één ding veranderd: ik had verklaard dat ik me kandidaat zou stellen voor de presidentsverkiezingen.’’ Onder de leden van de complexe organisatie die hem schaduwde, bevonden zich volgens de Kremlin-criticus ook artsen en scheikundigen. ,,Zonder hen konden de doelstellingen niet worden bereikt.’’

Op de vraag of hij zal worden opgesloten bij terugkeer in Rusland, antwoordt de oppositieleider dat hij dit zelf ook niet weet. ,,Het is een vraag waarop ik het antwoord ook graag zou willen weten. Ik ontvang voortdurend bedreigingen, ze hebben beslag gelegd op mijn appartement en bankrekeningen en sturen signalen en boodschappen dat ik niet moet terugkeren. Word ik gearresteerd op het vliegveld of later? Misschien wachten ze tot de boel is gekalmeerd. Ik heb geen idee.’’

Precies een maand na het interview in Berlijn, op 17 januari 2021, werd Navalny gearresteerd op de luchthaven in Moskou. In oktober van dat jaar kreeg de oppositieleider in een schijnproces nog eens negentien jaar celstraf bovenop de ruim elf jaar die hij al in een strafkolonie in Rusland uitzat. Eind vorig jaar werd hij vanuit strafkolonie IK-6 in Melechovo, zo’n 250 kilometer ten oosten van Moskou, overgeplaatst naar IK-3 in het Siberische district Jamal-Nenets, bijna 2000 kilometer noordelijker boven de poolcirkel. De 47-jarige oppositieleider stierf daar op 16 februari; de autoriteiten spreken van een natuurlijke dood. 43 landen hebben opgeroepen tot een internationaal onderzoek naar het overlijden.

7 maart 2024 In het Nieuws

Aleksej Navalny ontlokt Konstantin Kudryavtsev een gedetailleerd eerste-persoonsbekentenis over de FSB-Novichok vergiftiging van Aleksej Navalny.

Aleksej Navalny publiceerde op maandag 21 december 2020 een video op YouTube waarin hij zegt contact te hebben gehad met Konstantin Kudryavtsev.

Konstantin Kudryavtsev is een van de FSB-officieren die naar Omsk reisde in de nasleep van de FSB-Novichok vergiftiging van Aleksej Navalny.

Konstantin Kudryavtsev opereert onder schuilnaam schuilnaam Konstantin “Sokolov” geboren 11 april 1979.

Aleksej Navalny is op zaterdag 22 augustus 2020 omstreeks 09.00 uur met een speciaal ambulancevliegtuig geland op de luchthaven Tegel in Berlijn.

Aleksej Navalny werd zaterdag 22 augustus 2020 rond 10.30 uur opgenomen in het beroemde Charité-ziekenhuis in Berlijn.

De afdeling van het Charité-ziekenhuis in Berlijn waar Aleksej Navalny verzorgd wordt is afgesloten door het BKA.

De onderzoeksresultaten door artsen van het Charité-ziekenhuis tonen dat Aleksej Navalny is vergiftigd met een substantie die behoort tot de groep van cholinesterase-remmers.

Het Charité-ziekenhuis in Berlijn waar Aleksej Navalny verzorgd wordt heeft op maandag 24 augustus 2020 bevestigd dat er sporen van gif in het lichaam van Aleksej Navalny gevonden zijn

 

Auteur: In het Nieuws

“In het Nieuws” plaatst, om niet, korte samenvattingen van nieuws en berichten van andere media over uiteenlopende onderwerpen -zonder enige verantwoordelijkheid voor de inhoud daarvan - zoals: politie, justitie, rechterlijke macht, corruptie, machtsmisbruik, misleiding, uitbuiting, mensenhandel, orgaanhandel, witwassen, fraude, kartelvorming, terrorisme, internetcriminaliteit, spionage, privacy schending, klokkenluiders, medische ontwikkelingen en waarschuwingen, economie, financiële instellingen, technologie, milieu, woningcorporaties, woningmarkt, rommelhypotheken, derivaten, thuiszorg en gezondheidszorg.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.