Seksueel misbruikte gijzelaar had ’geen stem, geen keus’: ’Dacht dat ik nooit meer zou terugkeren’

18 juni 2024 Telegraaf

Amit Soussana, de eerste Israëlische gijzelaar die naar voren is gekomen over het seksuele misbruik dat zij in gevangenschap heeft ondergaan, heeft een op evenement in het Witte Huis gesproken ter gelegenheid van de Internationale Dag voor de Uitbanning van Seksueel Geweld in Conflicten.

Seksueel misbruikte gijzelaar had ’geen stem, geen keus’: ’Dacht dat ik nooit meer zou terugkeren’

Soussana vertelde de aanwezigen over haar verschrikkelijke ervaringen tijdens haar gevangenschap in Gaza. “In gevangenschap zijn, betekent dat je geen controle hebt over je geest, lichaam of ziel. Je hebt absoluut geen controle over wat er met je gebeurt. Al je fundamentele mensenrechten worden u ontnomen.”

Ze zei dat ze “geen stem, geen keus” had en dat ze “bang was dat ik ze nooit meer zou zien. Ik dacht dat ik nooit meer naar huis zou terugkeren.” Uiteindelijk werd Soussana op de laatste dag van het tijdelijke staakt-het-vuren vrijgelaten als onderdeel van een gijzelaarsruil.

Hoewel het voor haar zeer moeilijk was om hierover te praten, voelde Soussana dat ze dit niet kan zwijgen. “Hoe moeilijk het ook voor mij is om me uit te spreken, om met je te praten over deze zeer persoonlijke, intieme ervaring die mij is overkomen, is het nog veel moeilijker om te zwijgen.”

Ze zei dat ze zich niet als slachtoffer ziet, maar als een sterke, onafhankelijke vrouw. “De aanranding die ik heb meegemaakt, mag onder geen enkele omstandigheid een mens overkomen. Niemand mag ooit seksueel misbruikt worden, en er zijn geen rechtvaardigende omstandigheden voor deze misdaden.”

Soussana sloot af met de hoop dat president Joe Biden zijn steun aan Israël zal voortzetten en dat alle gijzelaars zo snel mogelijk kunnen worden vrijgelaten.

 
 
 
 
 
 
 
 

Auteur: In het Nieuws

“In het Nieuws” plaatst, om niet, korte samenvattingen van nieuws en berichten van andere media over uiteenlopende onderwerpen -zonder enige verantwoordelijkheid voor de inhoud daarvan - zoals: politie, justitie, rechterlijke macht, corruptie, machtsmisbruik, misleiding, uitbuiting, mensenhandel, orgaanhandel, witwassen, fraude, kartelvorming, terrorisme, internetcriminaliteit, spionage, privacy schending, klokkenluiders, medische ontwikkelingen en waarschuwingen, economie, financiële instellingen, technologie, milieu, woningcorporaties, woningmarkt, rommelhypotheken, derivaten, thuiszorg en gezondheidszorg.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.