Kritiek Groningse VVD’ers op nieuw kabinet: ‘Yesilgöz moet weg’

15 juni 2024 RTV Noord

VVD-lijsttrekker Dilan Yesilgöz © ANP

Groningse VVD’ers hebben grote moeite met de voordracht van Marjolein Faber (PVV) als minister van Asiel en Migratie. Faber geldt als een hardliner bij de PVV, en deed in de Eerste Kamer omstreden uitspraken over ‘omvolking’ en de ‘vijfde colonne’, waarmee ze impliceerde dat in haar ogen de vijand aan de regeringstafel zat.

Kritiek Groningse VVD’ers op nieuw kabinet: ‘Yesilgöz moet weg’

Coalitiegenoot en VVD-leider Dilan Yesilgöz liet vrijdagochtend al weten dat ze moeite heeft met de voordracht van Faber, maar bond na een ingelast crisisoverleg in. Vanuit de Groningse VVD klinkt stevige kritiek op haar besluit: ‘Ze kan beter vertrekken’.
PVV-leider Geert Wilders droeg Faber afgelopen donderdag voor. Toen werd ook duidelijk dat hij Gidi Markuszower, die eigenlijk minister van Asiel en Migratie had moeten worden, terugtrok als kandidaat. Over Markuszower is door de AIVD belastende informatie gevonden, waardoor hij wat Wilders betreft geen minister kan worden.
 

‘Yesilgöz definitief door ondergrens gezakt’

Henri Kruithof, voormalig spindoctor van de partij, liet vrijdagavond zijn onvrede over de voordracht van Marjolein Faber blijken. ‘Wat mij betreft is Dilan Yesilgöz nu definitief door de ondergrens gezakt. Dit kan echt niet’, schreef hij op X nadat duidelijk was dat Faber toch minister in het nieuwe kabinet wordt.
 
Marjolein Faber © ANP
‘Het akkoord gaan met de komst van Faber is voor mij de druppel’, legt Kruithof telefonisch uit. ‘Ik vind dat Dilan Yesilgöz weg moet. Ze richt de partij te gronde, althans de partij zoals ik die ken. Met het accepteren van deze mevrouw, maar ook met Reinette Klever (de beoogd PVV-minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp, die bestuurder was bij de omstreden omroep Ongehoord Nederland en daar het Zwarte Pietenjournaal presenteerde, red.) vind ik dat het gewoon klaar is.’
 
‘Er zijn meer mensen in de partij die deze mening toegedaan zijn’, zegt Kruithof. ‘Maar die mening wordt stelselmatig genegeerd door de partijtop. Daar vind ik wat van. Tegelijkertijd is er een meerderheid in de partij die dit allemaal accepteert en er misschien volop achter staat, dat moet ik accepteren.’
 
Henri Kruithof © RTV Noord
Voor Kruithof ‘nadert het moment dat ik misschien moet zeggen dat dit mijn partij niet meer is’, zegt hij. ‘Ik heb altijd gezegd dat je moet proberen een partij van binnenuit te veranderen. Maar, zoals Herman Tjeenk Willink heeft gezegd: er komt altijd een betere reden om je lidmaatschap op te zeggen. Daar houd ik me aan vast, en daarom zeg ik nu nog niet op.
Wat Kruithof betreft staan er in het Hoofdlijnenakkoord van de nieuwe coalitie dingen die ‘echt niet kunnen’. Hij had liever gezien dat zijn partij in een kabinet was gestapt met GroenLinks-PvdA en D66. ‘We gaan bij de volgende verkiezingen hoe dan ook verliezen, wat er ook gebeurt. De rechtse kiezer die het beleid van dit kabinet goed vindt gaat naar de PVV, die verlies je. En ja, met een middenkabinet met democratische partijen verlies je ook, maar dan doe je dat ten minste nog met opgeheven hoofd.’
 

Rariteitenkabinet

Kruithof staat niet alleen in zijn kritiek. ‘Een rariteitenkabinet.’ Zo noemt Ietje Jacobs, fractievoorzitter van de VVD in de Groningse gemeenteraad, de nieuwe ploeg van ministers en staatssecretarissen. De voordracht van Faber schiet haar in het verkeerde keelgat. ‘Ik vind het heel ingewikkeld. We willen de liberale en democratische waarden hoog houden, maar als je dan met Faber iemand aanstelt die over omvolkingstheorieën heeft gesproken en daadwerkelijk racistische uitspraken heeft gedaan, wordt dat wel lastig’, zegt ze.
Ik hoop dat we hierna terug kunnen naar samenwerkingen met normale partijen
Ietje Jacobs – VVD-raadslid Groningen
Faber heeft in een bericht op X laten weten dat ze de commotie over haar uitspraken in het verleden begrijpt, en dat ze zich ‘als lid van het kabinet natuurlijk zal uiten binnen de lijnen van het Hoofdlijnenakkoord en de rechtsstaatverklaring’ die door PVV, VVD, NSC en BBB zijn opgesteld. Voor Jacobs is dat niet genoeg: ‘Als iemand je gisteren geschopt en geslagen heeft, en nu opeens aardig tegen je doet, wie is dat dan écht?’
 

‘Nederland weer op het juiste pad’

Jacobs ziet zichzelf als onderdeel van de progressieve vleugel van de VVD, en spreekt naar eigen zeggen veel partijgenoten in de rest van het land die dezelfde zorgen hebben als zij. ‘We noemen onszelf wel eens progressief liberaal: dat geluid willen we laten horen. Binnen de partij is er ook de (conservatieve, red.) stroming Klassiek Liberaal, maar dat is niet wat de VVD is.’
Ik vind dat Dilan Yesilgöz weg moet
Henri Kruithof – voormalig VVD-spindoctor
‘Ik ben in mijn aard geen wegloper, zeg mijn partijlidmaatschap dus ook niet op en vind oprecht dat je je moet uiten als je zorgen hebt’, zegt Jacobs. ‘Anders krijg je nooit het goede gesprek en krijg je een partij met leden die allemaal hetzelfde vinden.’
 
Jacobs noemt Eric van der Burg en Christianne van der Wal als Kamerleden die net als zij moeite hebben met het nieuwe kabinet. ‘Ik ben dan ook blij dat zij in de Kamer blijven om een democratisch-liberaal geluid te laten horen’, zegt ze. ‘Iedereen kent de verkiezingsuitslag en weet dat de PVV 37 zetels heeft. Daar moet je naar luisteren. Ik ben niet een linkse huiler die het allemaal verschrikkelijk vindt en niet naar zichzelf kijkt: nee, die 37 zetels krijgt de PVV gewoon omdat mensen jou niet meer vertrouwen.’
 
Fractievoorzitter Ietje Jacobs © VVD Groningen
‘Ik denk dat we dit nieuwe kabinet nodig hebben om uiteindelijk weer als Nederland op het juiste pad te komen. Ik hoop dat de wal het schip keert, en Nederland ziet dat sommige wensen van de andere drie partijen gewoon niet realistisch zijn. En ik hoop dat we hierna terug kunnen naar samenwerkingen met normale partijen. Die heb je nodig om het goeie te doen.’

‘Ter Apel niet gebaat bij minister Faber’

Ook vanuit Ter Apel klinken zorgen. Het dorp dat kampt met de gevolgen van het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Nederland vraagt Den Haag al jaren om ervoor te zorgen dat de overlast in het dorp en bij het centrum minder wordt. VVD-raadslid Klaas Buigel ziet weinig heil in de komst van de nieuwe minister: ‘Ik denk dat het flink gaat botsen tussen ons college en deze minister’, zegt hij.
Een PVV’er gaat niet meer opvangplekken in Nederland creëren
Klaas Buigel – VVD-raadslid Westerwolde

Buigel is ‘hoopvol’ over de plannen van het nieuwe kabinet, maar heeft ‘zorgen over de poppetjes van de PVV’. ‘Faber is een hardliner. Dat kan best goed zijn op bepaalde onderwerpen, om landelijk beleid wat scherper te maken. Maar wat gaat zij voor elkaar krijgen met een ministerie dat haar niet ziet zitten?’
 
‘Bovendien: de instroom van asielzoekers gaat de komende tijd door’, zegt Buigel. ‘Er zitten al teveel mensen in Ter Apel, en de komende tijd gaan er opvangplekken dicht. Je hebt komend jaar dus meer opvangplekken nodig in Nederland. Hoe je het ook wendt of keert: dat krijgt een PVV’er niet voor elkaar.’
 
Klaas Buigel © RTV Noord
Buigel is bang dat er straks weer asielzoekers in het gras voor het aanmeldcentrum moeten slapen. ‘Dan krijg je dezelfde situatie als twee jaar geleden, zonder dat er een gemeente of veiligheidsregio is waar ze terechtkunnen. Want de toekomstige minister voor Asiel gaat echt geen stap harder lopen als het hier wel overloopt’, voorspelt hij.
 
‘Ik ken Marjolein Faber alleen van haar botte uitspraken, dus kan niet beoordelen of de VVD moet instemmen met haar benoeming. Maar voor Ter Apel heb ik er een hard hoofd in. Al zou ik ook niet zomaar een andere naam weten van PVV-huize. Ik had wel verwacht dat ze wat meer personen achter de hand zouden hebben, maar wat er op de lijst staat, dat is het blijkbaar.’
 
17 juni 2024 In het Nieuws 
 
Omvolkingstheorie is het verhaal dat overheden door migratie de samenleving zouden willen doen verkleuren.
 
*”Vijfde Colonne” is een toevoeging van In het Nieuws en attendeert daarmee de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) op deze zeer zorgelijke en ongekende ontwikkeling in de Nederlandse politiek.
 
Filip Dewinter ventileerde de omvolkingstheorie in mei 2022 bij de publieke omroep Ongehoord Nederland.
 
Op ultrarechts congres komt Wilders *”Vijfde Colonne” met traditioneel PVV-repertoire

Auteur: In het Nieuws

“In het Nieuws” plaatst, om niet, korte samenvattingen van nieuws en berichten van andere media over uiteenlopende onderwerpen -zonder enige verantwoordelijkheid voor de inhoud daarvan - zoals: politie, justitie, rechterlijke macht, corruptie, machtsmisbruik, misleiding, uitbuiting, mensenhandel, orgaanhandel, witwassen, fraude, kartelvorming, terrorisme, internetcriminaliteit, spionage, privacy schending, klokkenluiders, medische ontwikkelingen en waarschuwingen, economie, financiële instellingen, technologie, milieu, woningcorporaties, woningmarkt, rommelhypotheken, derivaten, thuiszorg en gezondheidszorg.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.